vol. 1 4/2012 Inżynier i Fizyk Medyczny
artykuł
\
article
kontrola jakości
\
quality control
158
Ryzyko w procedurach radiologicznych
Procedury radiologiczne są usługami medycznymi balansujący-
mi między skutecznością procesu diagnostycznego i terapeu-
tycznego a ryzykiem wynikającym z zastosowania promieniowa-
nia jonizującego i/lub wykonania usługi niezgodnej. Zarządzanie
ryzykiem jest procesem, w ramach którego realizowana jest:
––
systematyczna identyfikacja ryzyka,
––
zliczanie i szacowanie ryzyka,
––
ocena metod i przyjętych opcji eliminacji lub redukcji ryzyka,
––
rozpoznanie wszystkich uwarunkowań determinujących ryzyka.
Proces ten zawiera wszystkie informacje o odpowiedzialności
za wykonywaną usługę medyczną – nie z punktu widzenia indy-
widulanego lekarza opiekującego się pacjentem, lecz instytu-
cji, w której obowiązuje struktura proceduralna i organizacyjna.
Główną odpowiedzialnością zarządu jednostki służby zdrowia,
z punktu widzenia prawidłowej realizacji procedur radiologicz-
nych, jest zapewnienie właściwych i wymaganych zasobów (w tym
finansowych), personelu, urządzeń medycznych oraz system oce-
ny rezultatów i jakości tych procedur. Elementy te zapewniają wła-
ściwe warunki i standardy praktyki medycznej, a co za tym idzie,
utrzymanie możliwie najniższego ryzyka ponoszonego przez pa-
cjenta. Wzakładzie radiologii jakość urządzeń oraz właściwa liczba
personelu może mieć znaczący wpływ na zgodność i dokładność
diagnostyki radiologicznej lub efektywność realizowanej proce-
dury z zakresu radiologii interwencyjnej. Lekarz radiolog lub tech-
nik elektroradiologii nie mogą być odpowiedzialni za błędy wyni-
kające z niedofinansowania zaplecza sprzętowego oraz personelu
(nieadekwatne zasoby, brak inwestowania we właściwy sprzęt).
Głównym celem zarządzania ryzykiem w radiologii jest zredu-
kowanie i/lub wyeliminowanie ryzyka dla pacjenta. Proces ten
musi się opierać na znajomości ograniczeń diagnostyki radiolo-
gicznej, zmniejszeniu komplikacji wynikających z badań radiolo-
gicznych przez ustanowienie protokołów i właściwego systemu
bezpieczeństwa. Zapewnienie właściwej jakości w usługach
radiologicznych uwarunkowane jest posiadaniem kompetencji
i wiedzy (kształcenie personelu), jak również bieżącą analizą
i uczeniem się na podstawie błędów i uchybień oraz monitoro-
waniem znaczących i krytycznych incydentów klinicznych.
Zarządzanie ryzykiem
W zarządzaniu ryzykiem analiza zysków i ryzyka w procedurach
medycznych jest integralną częścią codziennej działalności le-
karza radiologa oraz personelu biorącym udział w procedurach
radiologicznych i w rozwiązywaniu potencjalnych problemów
poprzez wprowadzanie właściwych protokołów i procedur. Jed-
nocześnie w zarządzaniu ryzykiem wymagany jest współudział
całego zakładu radiologii i określenie „właścicielstwa” procesów.
Ocena radiologiczna
Jakość i staranność w usługach radiologicznych przy zachowa-
niu właściwego czasu ich realizacji są elementami całościowej
opieki nad pacjentem. Wysoka precyzja w diagnostyce przy wy-
krywaniu wszelkich zmian patologicznych i ich opisie wymaga
zapewnienia optymalnych warunków zarówno pod względem
zasobów technicznych (satysfakcjonująca techniczna jakość ob-
razów diagnostycznych), jak i infrastruktury. Stanowią one jedną
z podstaw prawidłowego kreowania elementów zarządzania za-
kładem diagnostyki obrazowej, przy utrzymaniu wysokich stan-
dardów praktyki medycznej. W zakresie zarządzania ryzykiem
należy również wziąć pod uwagę różnice pomiędzy interpreta-
cją radiogramów przez różnych radiologów, które powinny być
konsekwentnie analizowane w badaniach porównawczych (za-
rejestrowane znaczące niezgodności wahają się między 5-9% ze
średnią wartością dla wszystkich obserwatorów 5,6%).
Błędy w ocenie diagnostycznej
Błędy w ocenie diagnostycznej mogą być zdefiniowane jako
percepcyjne lub poznawcze. Błędy percepcyjne pojawiają się,
gdy zapisane cechy obrazu pozostają niedostrzeżone. Błędy
poznawcze dotyczą cech obrazu, które są dostrzeżone, ale sta-
nowią podstawę do złej interpretacji, jako wynik fałszywej lub
wadliwej diagnozy. Rejestracja i analiza błędów dotyczy wyni-
ków fałszywo-pozytywnych lub fałszywo-negatywnych. Bada-
nie fałszywo-pozytywne może dotyczyć interpretacji cechy jako
patologicznej, która w rzeczywistości jest prawidłowa lub rozpo-
znania nieprawidłowości, lecz z błędną klasyfikacją (znaleziona
patologia jest przypisana błędnemu rozpoznaniu). Fałszywo-ne-
gatywny wynik lub nieodczytanie zmiany mogą być określone
w przypadku, gdy faktyczna patologia jest pominięta w ocenie
lub zmiana patologiczna nie była ujawniona na obrazie z powo-
du nieodpowiedniego wykonania badania. Błędy fałszywo-ne-
gatywne są pięć razy częstsze niż fałszywo-pozytywne (fałszy-
wo-pozytywne zmiany patologiczne są szczególnym źródłem
błędów w pediatrii). Również więcej patologicznych zmian jest
odnajdywana w obrazach retrospektywicznie.
Szacuje się, że błędy fałszywo-pozytywne lub błędy poznaw-
cze częściej wynikają z braku właściwych kompetencji lub wiedzy
radiologicznej personelu niż z czynników zewnętrznych. Jakkol-
wiek, mogą również być częściowo spowodowane niekompletny-
mi danymi klinicznymi i brakiem dostępu do poprzednich badań.
Odczytanie nieobecnych zmian patologicznych (nadinterpre-
tacja) może być spowodowane:
złą interpretacją obrazu i diagnozą przypadku pacjenta nie-
posiadającego żadnych zobrazowanych zmian patologicznych,
niewłaściwą wiedzą dotyczącą anatomii prawidłowej,
złą interpretacją zmian sygnału w MRI i badań radioizotopo-
wych lub ech w sonografii,
zmianą patologiczną w rozwoju i wzroście.
Niewłaściwa diagnoza w przypadku stwierdzonej obecności
zmiany patologicznej, ale przy jej niewłaściwej klasyfikacji lub nie-
właściwej interpretacji, może zachodzić w takich przypadkach, jak:
zła interpretacja blizny pooperacyjnej lub nawrót guza,
interpretowanie powiększonych w wyniku stanu zapalnego
węzłów chłonnych jako guz inwazyjny,
zła interpretacja zmiany w postaci guza zamiast infekcji, cho-
roby naczyń lub guza złośliwego.
Zarządzanie ryzykiem pomaga zabezpieczyć pacjenta,
personel i instytucję, w której realizowane są usługi
radiologiczne, przed skutkami finansowymi i utratą re-
putacji, natomiast priorytetowym celem jest poprawa
jakości opieki nad pacjentem.
1...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,...56