vol. 5 4/2016 Inżynier i Fizyk Medyczny
228
artykuł
\
article
to z postrzeganiem uniwersytetu jako wieży z kości słoniowej,
a nauki, wiedzy jako sacrum. Przy takim podejściu perspekty-
wy zawiązywania współpracy pomiędzy uczelniami a biznesem
są ograniczone. Dla porównania uczelnie w Szwecji czy Estonii
zarządzane wmyśl modelu rynkowego zakładają klastry techno-
logiczne (np. Sztokholm – Uppsala), tym samym odpowiadając
na potrzeby rynku, jaką jest transfer wiedzy i technologii do
biznesu. Przekłada się to na wskaźniki komercjalizacji oraz nasy-
cania rynku nowoczesnymi rozwiązaniami w różnych branżach
gospodarki.
Nie bez znaczenia jest tu rola zarówno naukowców – dydakty-
ków, jak i studentów. Ci drudzy pozyskują praktyczne umiejętno-
ści, które tworzą zręby doświadczenia i czynią ich dla przyszłego
pracodawcy wartościowymi pracownikami. W Polsce z uwagi na
opisany wyżej problem z transferem wiedzy poza mury uczelni,
studenci nie mają takich możliwości. Badania na grupie studen-
tów wykazują natomiast, że są oni zainteresowani zdobywaniem
doświadczenia oraz rozwojem zarówno umiejętności technicz-
nych, jak i miękkich. Preferowaną przez nich formą byłyby warsz-
taty bądź też szkolenia, w trakcie których mogliby budować sieć
kontaktów i współpracować w zespołach interdyscyplinarnych.
Jakie rozwiązanie?
Osoby niepełnosprawne nie mogą poradzić sobie z niedopaso-
wanym sprzętem. Rynek medyczny nie przynosi odpowiednich
rozwiązań. Studentom różnych dziedzin (inżynierii mechanicz-
no-medycznej, wzornictwa przemysłowego, nauk medycznych)
brakuje praktycznego podejścia do projektowania sprzętu
medycznego.
Pomysłem na rozwiązanie tych problemów jest inkubator
urządzeń medycznych, tworzony w celu integracji środowisk,
których celem jest wspólne opracowanie unikatowych projek-
tów przełamujących bariery funkcjonowania.
Dlaczego inkubator urządzeń medycznych
to dobry pomysł?
W Polsce zgłaszanych jest tylko 12 patentów na milion miesz-
kańców – to najmniej w całej UE. Niemniej jednak badania po-
kazują, że niemal 60% pomysłodawców, którzy decydują się na
komercjalizację, osiąga w ciągu dwóch lat zyski z wdrożonych
efektów prowadzonej działalności B+R. W 2014 roku ponad 40%
nowych produktów na rynku było wynikiem innowacji.
Istniejące w Polsce inkubatory przedsiębiorczości czy też
jednostki akcelerujące start-up’y nie posiadają kompetencji do
oceny potencjału komercyjnego projektu tak wyspecjalizowanej
branży, jaką są technologie medyczne.
O MINDS
Pierwszy w Polsce inkubator urządzeń medycznych powstał
w Gdańsku. Jego założycielkami są dwie studentki Politechniki
Gdańskiej. Inkubator nosi nazwę MINDS. Jego głównym ce-
lem jest realizacja i wdrażanie prostych urządzeń medycznych
w oparciu o potrzeby płynące bezpośrednio od środowiska me-
dycznego. Beneficjentami inkubatora MINDS są studenci kierun-
ków projektowych, pacjenci oraz osoby niepełnosprawne.
Wmodelu działalności MINDS kluczowa jest empatyzacja oraz
badanie potrzeb pacjentów oraz osób niepełnosprawnych na
każdym etapie realizowania projektu. W ten sposób potencjalni
użytkownicy stają się współtwórcami realizowanych rozwiązań.
Przy czym studenci kierunków projektowych zdobywają umie-
jętności praktyczne, tworzą projekt, który ma szanse trafić na
rynek. Proces twórczy kończy się powstaniem prototypu. Na
ostatnim etapie realizowane jest podejście biznesowe, komer-
cjalizacja i wdrożenie właściwego rozwiązania.
MINDS stwarza warunki, dzięki którym mogą powstawać
nowe proste urządzenia medyczne, rozwijając tym samym pol-
ską branżę technologii medycznej. To nie urządzenie ani aplika-
cja, ale model budowania współpracy między pacjentami, stu-
dentami i biznesem, który jest unikalny w skali kraju.
Produkty –
odpowiedź na zapotrzebowanie
Docelowe produkty będą realizowane z myślą o potrzebach
osób, dla których codzienność wiąże się z przezwyciężaniem
trudności oraz walką o zdrowie i sprawność fizyczną – bohate-
rów własnych codzienności.
Produkty będą charakteryzowały się dostosowaniem do
indywidualnych potrzeb, ergonomią i będą wyprzedzały
oczekiwania.
Pierwszym sukcesem MINDS było stworzenie prototypów
3 nowych urządzeń medycznych w cyklu 10-tygodniowych
warsztatów OPEN_MINDS w 2015 roku. Prototypy opracowa-
li studenci kierunków projektowych. Celem warsztatów było
stworzenie gadżetu ułatwiającego wykonywanie zakupów przez
osoby poruszające się na wózku inwalidzkim. OPEN_MINDS za-
kończył się wydrukiem 3D trzech prototypów urządzeń likwi-
dujących bariery postawionego problemu. Na każdym etapie
projekty były konsultowane z potencjalnymi użytkownikami –
osobami poruszającymi się na wózku.
Warsztaty OPEN MINDS edycja II
Drugą edycję warsztatów OPEN MINDS zadedykowano dzie-
ciom. Celem jest przełamanie barier ograniczających najmłod-
szych niepełnosprawnych.
Dziewięć interdyscyplinarnych zespołów będzie opracowy-
wać koncepcje urządzeń/gadżetów w obszarze terapii żywie-
nia oraz upośledzenia umysłowego. Pierwszy obszar wiąże się
z pomocą dzieciom przewlekle chorym, których życie i zdrowie
wspomagane było lub jest przez pompy żywieniowe. Prace
w drugim obszarze będą nastawione na stworzenie zabawek
prorozwojowych dla dzieci upośledzonych psychicznie.