Inżynier i Fizyk Medyczny 1/2014 vol. 3
25
diagnostyka obrazowa
/
medical diagnosis
artykuł naukowy
/
scientific paper
wnosi element niemierzalny, niejednoznaczny, niepowtarzalny
w naszą zdolność rozumienia, pozostawiając coś do powiedzenia
naszym naturalnym, niepoznanym do końca zdolnościom.
Wśród konkretnych rozwiązań, warto zwrócić uwagę na kon-
cepcję uogólnionej, skalowalnej względem różnych form zobra-
zowań reprezentacji informacji integrowanej z semantycznymi
modelami (ontologie). Zasadniczym celem jej konstrukcji jest
uproszczenie zbyt złożonej, wielowymiarowej natury współcze-
snych danych obrazowych [7]. Nadmiarowości i niejednoznacz-
ności przestrzeni wizualnych i obliczeniowych cech obrazowych
odpowiada uporządkowana struktura uproszczonej i zoriento-
wanej semantycznie reprezentacji. Takie podejście nawiązuje
do dynamicznie rozwijających się w ostatnich latach technologii
semantycznych [8, 9].
Semantyczny poziom opisu obrazów jest z natury uogólniony
(przyjmując pewien model formalnego opisu morfologii, funkcji
i patologii np. w formie ontologii) i skalowalny abstrahując od
specyfiki poszczególnych modalności i ograniczeń poszczegól-
nych systemów obrazowania. Skalowalność na niższym poziomie
uzyskiwana jest za pomocą deskryptorów cech semantycznych
(a więc zintegrowanych z poziomem wyższym), będących nume-
rycznymi odpowiednikami komponentów treści obrazowej obję-
tych formalnym modelem ontologii. Czynnikiem uogólniającym
jest konstrukcja tych deskryptorów na bazie rozwinięć sygnału
w zbiorze skalowanych funkcji elementarnych – wektorów dobie-
ranych ze słowników metodami optymalizacji z kryteriami i regu-
laryzacją zapewniającymi wiarygodność i reprezentatywność de-
skryptorów. Kluczem jest skuteczna integracja poprzez formalną
fuzję modeli semantycznych (symboliczno-językowych, specjali-
stycznej abstrakcji) i numerycznych ekstraktorów komponentów
treści istotnej (obliczeniowych, sygnałowych, matematycznych).
Klasyczny schemat komputerowego przetwarzania obrazów
obejmuje kolejno: a) ulepszanie obrazówwzakresie formy i klasycz-
nych kryteriów jakościowych, b) wstępną segmentację, ekstrakcję
czy rozpoznanie obiektów i obszarów zainteresowania, c) ekstrak-
cję cech globalnych obrazów oraz cech wydzielonych obiektów
i obszarów, d) rozpoznanie klasy obiektów istotnych oraz katego-
rii obiektów nieistotnych, poprzez przypisanie obiektom właści-
wej kategorii semantycznej, użytecznej w danym zastosowaniu,
dodatkowo rozpoznanie istotnych uwarunkowań występowania
przekazu obiektowego, e) rozumienie, odpowiadające wizualnemu
rozpoznaniu wymowy (znaczenia) zobrazowanego świata, prezen-
towanej sceny rzeczywistości w określonych kategoriach użytko-
wania – przykładowo bez trudu odróżnimy zdjęcie z wyścigu samo-
chodowego od obrazu ukazującego sytuację na drodze – nie sama
obecność samochodów, ale ich wygląd, pewne elementy otocze-
nia decydują o właściwym sklasyfikowaniu zdjęcia.
Kluczowe w rozumieniu – rozpoznaniu wymowy sceny jest
odwołanie do pojęcia obrazu jako okna na świat, nawiązanie do
szerszej wymowy treści nieco wybiórczo obrazowanego wycin-
ka rzeczywistości poprzez szereg skojarzeń czerpiących z do-
świadczenia, dotychczasowego poznania/poznawania świata
przez umysł.
Modele rozumienia świata,
czyli figury Platona, geony i Sparse-Land
Obrazy są mierzonym widokiem świata; rejestrowane w danej
chwili, ustalonej płaszczyźnie, warstwie czy podprzestrzeni
stanowią jedynie ograniczony rzut ciągłej (w więc w swym wy-
miarze nieskończonej) rzeczywistości. Model obrazu winien
więc nawiązywać do modelu świata i określonych form pomiaro-
wych. Nie można o tym zapomnieć, ustalając reguły rozumienia
obrazów. Z drugiej strony nie można abstrahować od zdolności
poznawczych ludzkiego umysłu, tak przecież złożonych i niejed-
noznacznych. Odwołując się przykładowo do filozofii Platona,
nie sposób zbudować jednoznacznego modelu ludzkiej myśli
i postrzegania, prowadzących do rozumienia świata.
Platon twierdził, że myśl, wbrew panującemu mniemaniu, jest
od postrzegania niezależna – choć występuje po postrzeżeniu, nie
opiera się na nim. Postrzeganie jest okazją do uświadomienia sobie
pojęć, ale nie jest materiałem ani podstawą do ich wytwarzania.
Nie wywołuje pojęć, lecz jedynie je przypomina. To, że posiadamy
wiedzę, zanim jeszcze zetknęliśmy się zmysłami z rzeczywistością,
potwierdzają fakty. Oto ludzie na trafnie postawione pytania sami
z siebie znajdują trafne odpowiedzi; odnajdują np. w ten sposób
własności figur geometrycznych, choć nie uczyli się poprzednio
geometrii. Obok wiedzy opartej na postrzeganiu istnieje inna wie-
dza, która postrzeganiewyprzedza. Podczas gdy tamta formuje się
stopniowo, ta jest dana od urodzenia, wrodzona.
Według Platona materia zbudowana jest z całostek i nie jest
podzielna, a całostki te mają charakter idealny. Nie są bowiem
ciałami stałymi, lecz figurami geometrycznymi. Atomy materii
mają kształt najpiękniejszych brył, czyli wielościanów forem-
nych (Rys. 1). Uznał, że cała rzeczywistość jest zorganizowana
jako odbicie podstawowych figur geometrycznych, czyli form
najdoskonalszych.
Rys. 1
Pięć doskonale symetrycznych figur Platona – podstawa modelu wszechświa-
ta, może też przestrzennych obrazów?
Źródło: Wikipedia.
Pewnym nawiązaniem do platońskich koncepcji w kontekście
rozumienia obrazów jest teoria geonów (
geons
), czyli geome-
trycznych niezmienników postrzegania i rozpoznawania percep-
cyjnego obiektów według zdolności HVS (
Human Visual Systems
)
[10] (Rys. 2). Przyjęto, że cechy ludzkiego systemu widzenia
kształtują zdolności poznania, w tym postrzegania i rozumienia