Inżynier i Fizyk Medyczny 4/2012 vol. 1
artykuł
/
article
elektroradiologia
/
electroradiology
189
Ścieżki rozwoju zawodowego
i naukowego techników
elektroradiologii w Polsce
Agnieszka Janaszczyk
Centrum szkoleń A&M, tel. +48 22 572 09 13, e-mail:
Wstęp
Zawód technika elektroradiologii należy do zawo-
dów średniego szczebla pracowników służby zdro-
wia, jednak jego wagę dostrzeżono stosunkowo
niedawno. Rozwój zawodu technika elektroradio-
logii na terenie naszego kraju nie można uznać za
spektakularny w odniesieniu do innych krajów eu-
ropejskich, w których elementy dotyczące kształ-
cenia oraz możliwości poszerzania zakresu kwa-
lifikacji funkcjonują na co dzień od kilkunastu lat,
a które w dalszym ciągu są przenoszone na naszą
rzeczywistość. Czemu zatem można zawdzięczać
zmiany w podejściu do techników elektroradiologii
i wykonywanych przez nich obowiązków?
Pierwszymi uczelniami, na których kształcono
na poziomie licencjackim techników, była ówcze-
sna Akademia Medyczna w Gdańsku, a następnie
Akademia Medyczna w Poznaniu. Pierwowzorem
do stworzenia programu nauczania na studiach
I stopnia był program nauczania studium medycz-
nego. Oczywiście należy podkreślić, iż dokonano
rozszerzenia godzinowego poszczególnych przed-
miotów, dodano nowe fakultety. Program studium
stanowił punkt odniesienia, w którym kierunku
powinno rozwijać się umiejętności studentów spe-
cjalności elektroradiologia. Przełomowym momen-
tem w rozwoju nauczania elektroradiologii było
powstanie kierunku, dzięki któremu absolwenci
studiów licencjackich otrzymywali tytuł licencja-
ta z zakresu elektroradiologii, a nie jak wcześniej
z zakresu zdrowia publicznego. Zmiany w naucza-
niu przyniosły także zmiany na rynku pracy, gdzie
spotkały się dwie różne, a zarazem takie same
grupy zawodowe. Jest to z pewnością pewna nie-
dogodność dla obu stron, gdyż współistnienie na
rynku pracy w bieżącej sytuacji jest utrudnieniem
dla techników elektroradiologii oraz pracodawców,
którzy przez moment byli zdezorientowani w sytu-
acji. W 2011 roku do powyższych grup dołączyło
grono absolwentów studiów magisterskich kierun-
ku elektroradiologia. W przeciwieństwie jednak do
swoich kolegów z innych krajów europejskich, nie
mogą oni w pełni wykorzystywać w pracy swoich
umiejętności nabytych podczas studiów, ponieważ
są ograniczeni kwalifikacjami, które ściśle określają
obowiązki na stanowisku technika elektroradiolo-
gii z tytułem magistra elektroradiologii.
W wielu krajach europejskich technicy elektrora-
diologii mają możliwość rozwoju naukowego oraz
Możliwość podjęcia kształcenia na poziomie akade-
mickim spowodowała zwiększenie zainteresowania
zawodem technika elektroradiologii wśród absolwen-
tów szkół średnich.
1...,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50 52,53,54,55,56